IV TRANSDYSCYPLINARNA SZKOŁA LETNIA
1-5 lipca 2014 Nieborów
AFEKTYWNE HISTORIE I POLITYKI PAMIĘCI
Program:
1 LIPCA WTOREK
Przyjazd uczestników
17.00 prezentacje materiałów DVD (warsztaty prof. M. Zaleskiego)
19.00 kolacja
20.00 Nothing Is Missing – prezentacja instalacji Mieke Bal, Amsterdam School for Cultural Analysis, University of Amsterdam
2 LIPCA ŚRODA
9.00-11.00
Uroczyste rozpoczęcie IV TSL
[z udziałem Władz UW, UKSW oraz przew. KKFSD]
Wykład inauguracyjny
Norman Davies, St. Anthony’s College, Oxford, Fellow of the British Academy and the Learned Society of Wales: Memory, Collective Memory, and False Memory
11.00-11.30 przerwa
11.30-13.00 seminaria
Grupa A: Bożena Shallcross, The University of Chicago: Muzeum: szlaki zapomnienia/szlaki zwiedzania
Grupa B: Marek Zaleski, IBL PAN: «Jak jest?». Estetyka świata zmąconych afektów
Grupa C: Grzegorz Niziołek, UJ: Scena resentymentu. Na przykład Norymberga
13.00-15.00 obiad
15.00-16.30 warsztaty
Grupa A: Magdalena Saryusz-Wolska, Centrum Badań Historycznych PAN Berlin: ‘Nazistami byli inni’. Przemiany kultury pamięci w Niemczech
Grupa B: Tomasz Majewski, UJ: Włókniarki: przeciwpamięć i ‘struktura odczuwania’
Grupa C: Jan Sowa, UJ: Pamięć – czas – polityka. Wybrane problemy krytycznych badań nad pamięcią
16.30-17.00 przerwa
17.00-19.00 panele doktoranckie: panel pierwszy AFEKTYWNE HISTORIE I TEORIE
Monika Glosowitz, UŚ: Estetyka afektywna. Zarys metodologii badań literackich
Agnieszka Dauksza, UJ: Brunona Schulza poetyka afektywna. Rekonesans
Joanna Banachowicz, UWr: Kiedy pamięć boli. Literackie świadectwa Holocaustu na przykładzie literatury austriackiej
Kinga Siewior, UJ: Aporie pamięci w narracjach „zachodniokresowych” po 1989 roku
Aleksandra Grzemska, US: Wstyd matek, wstyd za matki. Wokół relacji rodzinnych i artystycznych w wybranych autobiografiach po 1989 roku.
Monika Glosowitz, UŚ: Estetyka afektywna. Zarys metodologii badań literackich
Agnieszka Dauksza, UJ: Brunona Schulza poetyka afektywna. Rekonesans
Joanna Banachowicz, UWr: Kiedy pamięć boli. Literackie świadectwa Holocaustu na przykładzie literatury austriackiej
Kinga Siewior, UJ: Aporie pamięci w narracjach „zachodniokresowych” po 1989 roku
Aleksandra Grzemska, US: Wstyd matek, wstyd za matki. Wokół relacji rodzinnych i artystycznych w wybranych autobiografiach po 1989 roku.
19.00-19.30 kolacja
20.00 projekcja filmu Madame B. reż. Mieke Bal (wstępna prelekcja – Mieke Bal: Thinking in Film)
3 LIPCA CZWARTEK
9.00-10.30 warsztaty
Grupa A: Tomasz Majewski, UJ: Włókniarki: przeciwpamięć i „struktura odczuwania”
Grupa B: Jan Sowa, UJ: Pamięć – czas – polityka. Wybrane problemy krytycznych badań nad pamięcią
Grupa C: Magdalena Saryusz-Wolska, PAN Berlin: „Nazistami byli inni”. Przemiany kultury pamięci w Niemczech
10.30-11.00 przerwa
11.00-13.00 wykłady i dyskusje:
Grupa 1: Mieke Bal, Amsterdam School for Cultural Analysis, University of Amsterdam, Facing
Grupa 2: Agata Bielik-Robson, PAN, University of Nottingham, Popędy i afekty. Podejście psychoanalityczne
13.00-15.00 obiad
15.00-16.30 seminaria mistrzowskie
Grupa A: Marek Zaleski, IBL PAN: «Jak jest?». Estetyka świata zmąconych afektów
Grupa B: Grzegorz Niziołek, UJ: Scena resentymentu. Na przykład Norymberga
Grupa C: Bożena Shallcross, University of Chicago, Muzeum-obóz. Szlaki zapomnienia / Szlaki zwiedzania
16.30-17.00 przerwa
17.00-19.00 panele doktoranckie: panel drugi Polityki afektywne
Paweł Rams, IFiS PAN: Pamięć lewicy. Polska myśl socjalistyczna przełomu XIX i XX wieku kontra stalinowski rozrachunek z reakcją. Paweł Hoffman czyta Stanisława Brzozowskiego
Łukasz Bukowiecki, IKP UW: Trauma, której nie ma? Pałac Kultury i Nauki po 1989 roku w perspektywie traumatofobii i traumatofilii
Tamara Skalska, UŁ: Pamięć protetyczna a protetyka pamięci – czarna skrzynka empatii. Kino i media kultury popularnej wobec rozwoju technologii pamięci i współczesnych koncepcji pamięci zbiorowej jako egalitarnych płaszczyzn 'wspólnot wyobrażonych'
Maciej Jakubowiak, UJ: Polityka pasywności w pisarstwie J.M. Coetzee'ego
Dominik Antonik, UJ: Czarowanie głosem. Wizerunki werbalne pisarzy a ekonomia afektywna.
19.00-19.30 uroczysta kolacja
4 LIPCA PIĄTEK
9.00-11.00 wykłady i dyskusje:
Grupa 1: Agata Bielik-Robson, PAN, University of Nottingham: Popędy i afekty. Podejście psychoanalityczne
Grupa 2: Mieke Bal, Amsterdam School for Cultural Analysis, University of Amsterdam: Facing
11.00-11.30 przerwa
11.30-13.00 seminaria mistrzowskie
Grupa A: Grzegorz Niziołek, UJ: Scena resentymentu. Na przykład Norymberga
Grupa B: Bożena Shallcross, The University of Chicago: Muzeum: szlaki zapomnienia/szlaki zwiedzania
Grupa C: Marek Zaleski, IBL PAN: «Jak jest?». Estetyka świata zmąconych afektów
13.00-15.00 obiad
15.00-16.30 warsztaty
Grupa A: Jan Sowa, UJ: Pamięć – czas – polityka. Wybrane problemy krytycznych badań nad pamięcią
Grupa B: Magdalena Saryusz-Wolska, CBH PAN Berlin: ‘Nazistami byli inni’. Przemiany kultury pamięci w Niemczech
Grupa C: Tomasz Majewski UJ: Włókniarki: przeciwpamięć i ‘struktura odczuwania’
16.30-17.00 przerwa
17.00-19.00 panele doktoranckie: panel trzeci POLITYKI PAMIĘCI
Piotr Słodkowski, UW: Obraz jako wehikuł polityki pamięci. Barykady Marka Włodarskiego
Katarzyna Prałat, UJ: Archiwum – zbiór – kolekcja jako formy zapisu afektu
Jacek Małczyński, UWr: „Polityka natury” w Muzeum Auschwitz-Birkenau
Łukasz Posłuszny, UAM: Przedmioty i pamięć: obiekt obozowy i praktyki komemoratywne
Jakub Gortat , UŁ: Histotainment w niemieckiej telewizji ZDF, czyli jak pamięć komunikacyjna zdominowała pamięć kulturową w przestrzeni medialnej.
Piotr Słodkowski, UW: Obraz jako wehikuł polityki pamięci. Barykady Marka Włodarskiego
Katarzyna Prałat, UJ: Archiwum – zbiór – kolekcja jako formy zapisu afektu
Jacek Małczyński, UWr: „Polityka natury” w Muzeum Auschwitz-Birkenau
Łukasz Posłuszny, UAM: Przedmioty i pamięć: obiekt obozowy i praktyki komemoratywne
Jakub Gortat , UŁ: Histotainment w niemieckiej telewizji ZDF, czyli jak pamięć komunikacyjna zdominowała pamięć kulturową w przestrzeni medialnej.
19.00-19.30 Kolacja pożegnalna
5 LIPCA SOBOTA
- śniadanie
- wyjazd uczestników
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz